Fast fashion industrie
Wereldwijd werken er zo’n 60 tot 75 miljoen mensen in de kledingindustrie. Daarvan is 85 procent vrouw, de meesten van hen jong en kwetsbaar. Gemiddeld werken zij 6 dagen per week, 10 uur per dag met slechts een korte lunchpauze in een onveilige en hete fabriek zonder airco. Van het loon dat ze hiervoor betaald krijgen, kunnen ze zichzelf en hun families niet onderhouden. Dit moet anders!
Schone Kleren Campagne
Vanuit de overtuiging dat het anders moet én kan zet Schone Kleren Campagne zich in voor een transparante en eerlijke kledingindustrie, waarin kledingarbeidsters onder goede omstandigheden kunnen werken en daarvoor een eerlijk loon krijgen. Dit vanzelfsprekend op een veilige werkplek, waar hun rechten niet worden geschonden en waar ze de mogelijkheid hebben om een vakbond op te richten of zich bij een vakbond aan te sluiten.
Ontstaan
Schone Kleren Campagne werd in 1989 in Nederland opgericht. Activisten en consumenten in andere Europese landen raakten zo geïnspireerd door het werk van SKC dat ze zich organiseerden, eigen campagnes ontwikkelden en zich uiteindelijk aansloten bij SKC. Zo ontstond er een netwerk met steeds meer betrokken en gedreven mensen, organisaties en actieve partnerorganisaties in de productielanden. Samen met hen vormt Schone Kleren Campagne nu een wereldwijd netwerk: Clean Clothes Campaign, met meer dan 250 aangesloten organisaties en vakbonden die zich inzetten voor de kledingindustrie.
Hoe doen we dat?
Bij die gezamenlijke inzet zetten wij ons in voor betere arbeidsomstandigheden en leefbare lonen in de wereldwijde kledingindustrie werkt SKC en haar netwerk waar mogelijk samen met .de kledingarbeidsters door kledingmerken en overheden aan te spreken op misstanden en uitbuiting, maar ook:
- Door vakbonden, fabriekseigenaren, kledingmerken en overheden met elkaar te verbinden om zo tot bindende afspraken te komen;
- Door het bieden van directe steun met het urgent appeals systeem in concrete gevallen van schendingen van de rechten van arbeidsters en activistes;
- Door te lobbyen bij de Nederlandse overheid, Kamerleden en Europarlementariërs en zo verbeterpunten in de kledingindustrie onder de aandacht te brengen en te zorgen voor betere wetten en regels in Nederland en Europa;
- Door om de tafel te gaan zitten met kledingmerken, vakbonden, internationale instituten en overheden om daadwerkelijke veranderingen in de kledingindustrie te bewerkstelligen;
- Door publiekscampagnes en sociale media campagnes te lanceren en door het informeren van de media, politiek, Nederlanders en Europeanen aan de hand van onderzoek.