Nieuws

gepubliceerd 15-08-2012 09:30, Laatste wijziging: 11-09-2017 17:51
Moderne slavernij in India bij bekende kledingmerken als Benetton, C&A, GAP en H&M

Moderne slavernij in India bij bekende kledingmerken als Benetton, C&A, GAP en H&M

door Tara Scally Laatste wijziging: 05-02-2018 14:17

Vrouwelijke migranten die werken in India's kledingfabrieken die leveren aan grote internationale merken zoals Benetton, C&A, GAP, H&M, M&S en PVH, zijn het slachtoffer van moderne vormen van slavernij. In Bangalore, India's grootste kleding producerende regio, worden jonge vrouwen geronseld met valse beloftes over lonen en andere vergoedingen. Ze werken in kledingfabrieken onder hoge druk voor lage lonen. Hun leefomstandigheden in hostels zijn slecht en hun bewegingsvrijheid is ernstig beperkt. Hoewel ze beweren achttien te zijn, zien veel werknemers er veel jonger uit.

Moderne slavernij in India bij bekende kledingmerken als Benetton, C&A, GAP en H&M - Lees verder...

Duizenden kledingarbeiders nog altijd onbetaald na fabriekssluitingen.

Duizenden kledingarbeiders nog altijd onbetaald na fabriekssluitingen.

door Go de Roij van Zuijdewijn Laatste wijziging: 21-12-2017 10:58

Vorige week werd er opnieuw internationaal actie gevoerd tegen loondiefstal. Wereldwijd vonden kopers van een kledingstuk verstopte briefjes in zakken afkomstig van kledingarbeiders die om hulp vragen, met de tekst: “Ik heb jouw kledingstuk gemaakt, maar ik ben daar niet voor betaald.”

Duizenden kledingarbeiders nog altijd onbetaald na fabriekssluitingen. - Lees verder...

Arbeiders hebben nog weinig baat bij het kledingconvenant

Arbeiders hebben nog weinig baat bij het kledingconvenant

door Tara Scally Laatste wijziging: 19-12-2017 11:09

Vandaag publiceert het Convenant Duurzame Kleding en Textiel een eerste jaarrapportage. Het merendeel van de aangesloten bedrijven weet niet welke risico’s spelen in hun keten en heeft geen plan van aanpak om misstanden op te lossen. Het is nog steeds onduidelijk waar merken precies hun kleding laten maken en welke concrete oplossingen zij aandragen. Onder het convenant vallen 2802 fabrieken. Tot nu toe zijn er slechts zes misstanden gemeld, en het is onduidelijk of deze problemen zijn opgelost. Schone Kleren Campagne en SOMO concluderen dat van substantiële verbeteringen voor kledingarbeiders nog lang geen sprake is.

Arbeiders hebben nog weinig baat bij het kledingconvenant - Lees verder...

Arbeidsters uitgebuit in Europese sweatshops

Arbeidsters uitgebuit in Europese sweatshops

door Tara Scally Laatste wijziging: 16-12-2017 07:31

Flauwvallen van de hitte, werkweken van zestig, soms zelf honderd uur per week en intimidatie op de werkvloer. Dit zijn de omstandigheden waaronder veel Europese kledingarbeidsters werken. Daarnaast verdienen zij bij lange na niet genoeg om van rond te komen en leven daardoor onder de armoedegrens. Niet alleen in Azië worden mensen uitgebuit, ook in de achtertuin van Nederland vinden we Europese sweatshops.

Arbeidsters uitgebuit in Europese sweatshops - Lees verder...

 Bangladesh Akkoord II zet veiligheidswerk voort na 2018

Bangladesh Akkoord II zet veiligheidswerk voort na 2018

door Go de Roij van Zuijdewijn Laatste wijziging: 28-11-2017 09:31

Tot nu toe hebben 50 bedrijven het nieuwe Akkoord ondertekend, waaronder veel internationale grote merken en retailers die samen inkopen in minstens 1.400 fabrieken. Hoewel dit al een indrukwekkend aantal is, doet Schone Kleren Campagne een beroep op alle merken die in Bangladesh inkopen de nieuwe overeenkomst zo snel mogelijk te ondertekenen om alle kledingarbeiders in alle kledingfabrieken in Bangladesh de bescherming van het Akkoord te bieden.

Bangladesh Akkoord II zet veiligheidswerk voort na 2018 - Lees verder...

Nog niet alle Nederlandse kledingmerken Bangladesh Akkoord ondertekend!

Nog niet alle Nederlandse kledingmerken Bangladesh Akkoord ondertekend!

door Go de Roij van Zuijdewijn Laatste wijziging: 05-02-2018 12:53

Onder meer Hunkemuller, HEMA en WE Fashion zetten hun handtekening onder het nieuwe akkoord wat in mei 2018 in gaat. Het vernieuwde Bangladesh Akkoord zorgt ervoor dat de investeringen die onder het huidige akkoord zijn gedaan niet verloren gaan. Schone Kleren Campagne roept alle Nederlandse kledingmerken op het vernieuwde akkoord te tekenen!

Nog niet alle Nederlandse kledingmerken Bangladesh Akkoord ondertekend! - Lees verder...