Schone Kleren Campagne hangt vuile was kledingindustrie buiten

gepubliceerd 02-09-2014 07:55, Laatste wijziging: 02-09-2014 08:01
Nog steeds geen leefbare lonen in landen als Bangladesh en Cambodja, daarom is september actiemaand: 'Maak van vuile was schone kleren!'
Schone Kleren Campagne hangt vuile was kledingindustrie buiten

Kledingarbeidsters in een fabriek in Bangladesh, 2013

Ondanks de inspanningen van kledingmerken zijn de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh en Cambodja nog steeds ontzettend slecht. De lonen zijn te laag om van te leven terwijl er urenlang wordt gewerkt in onveilige fabrieken. Een leefbaar loon is een mensenrecht. Daarom roept de Schone Kleren Campagne september uit tot actiemaand: maak van vuile was schone kleren!

Eind 2013 zocht de Schone Kleren Campagne negen vrouwen op in Bangladesh en Cambodja voor het project 'Who Runs the World? Girls! De vrouwen vertellen hoe een reguliere werkdag er uit ziet en wat zij zelf doen om hun situatie te verbeteren. Nu, negen maanden later, vroeg de organisatie wat er in hun leven is veranderd. In de fabriek is de situatie ongewijzigd: "Kun: Mijn situatie is niet echt verbeterd. Ik heb elke dag nog steeds problemen om rond te komen omdat ik veel te weinig verdien." Maar op persoonlijk vlak voelen de vrouwen zich gesterkt door de Schone Kleren Campagne: "Ik weet 100% zeker dat ik mijn rug recht hou! Ik ben sterk en heb mijn verhaal de wereld ingestuurd. Ik ben erg blij en ik voel me fantastisch!" vertelt de Cambodjaanse Chhung Srey Sros (37).

De Schone Kleren Campagne geeft deze vrouwen een steun in de rug. En dat is hard nodig. Eind vorige maand nog bracht FNV Mondiaal naar buiten dat twee Cambodjaanse textielwerkers zich letterlijk hadden doodgewerkt. En een hongerstaking in Bangladesh twee weken daarvoor werd door politie uit elkaar geslagen. Zoals de Bengaalse Mim Salma Akter (23) zegt: "Hoe meer mensen, hoe meer hulp, het maakt het leven gemakkelijker, mijn stem is er maar eentje in de fabriek. Hoe meer mensen weten hoe het er aan toe gaat in de fabrieken, hoe meer mensen deze vrouwen zullen steunen."

Expositie Who Runs the World? Girls!

De portretten die Zilveren Camera winnares Marieke van der Velden van de negen vrouwen maakte zijn samen met hun verhalen te bewonderen op een reizende expositie. In de maand september is deze te zien in de Jannissima Concept Store in Eindhoven tijdens het mode-evenement IT'S WEEKEND.

Petitie

Om een vuist te maken tegen de hongerlonen in de kledingindustrie is er een petitie in het leven geroepen. Al 55.000 mensen door heel Europa sloten zich hierbij aan. De petitie tekenen kan hier: http://www.schonekleren.nl/leefbaarloonpetitie.

Check je merk

Voor de zomer onderzocht SKC wat 171 bekende kledingmerken doen – en laten – voor het verhogen van de lonen van kledingarbeiders. Het resultaat: veel te weinig, slechts twee bedrijven zijn hiermee serieus aan de slag. De resultaten zijn hier te vinden: http://www.schonekleren.nl/leefbaarloon. Iedereen kan zijn favoriete merk opzoeken en checken wat het bedrijf doet voor een eerlijke betaling. Spoor vervolgens het betreffende merk aan zich hier meer voor in te zetten door ze een bericht te sturen via Twitter, Facebook of e-mail.

PerspectieF in Bangladesh

Tot afgelopen weekend waren de ChristenUnie-jongeren van PerspectieF in Bangladesh. Deze heftige reis naar Dhaka heeft hen laten zien dat er nog weinig is veranderd in de kledingindustrie. De jongeren hebben de vrouwen van het Who Runs the World? Girls!-project ontmoet, maar deden ook schokkende ontdekkingen in de puinhopen van Rana Plaza. Daarnaast bezochten ze via een undercoveractie zelf een kledingfabriek. Dit hele jaar heeft de projectgroep Eerlijke Kleding samen met SKC aandacht gevraagd voor de werkomstandigheden van arbeiders in de kledingindustrie.