H&Ms conscious collectie? Unconscious kledingarbeiders!

gepubliceerd 25-03-2013 10:25, Laatste wijziging: 18-04-2013 12:33
Vorige week lanceerde H&M de nieuwe “Conscious Collectie”. Deze lancering staat in scherp contrast met de realiteit van de Aziatische kledingfabrieken.

Alleen al in Cambodja zijn er sinds 2011 2900 kledingarbeiders flauwgevallen, een paar honderd van hen werkte bij toeleveranciers van H&M. Door hun lage loon, en daardoor hun tekort aan calorieën zijn veel arbeiders continu ondervoed. Schone Kleren Campagne roept daarom iedereen op om samen met ons de druk op te voeren op H&M en andere merken om een leefbaar loon te gaan betalen.

Onze klanten zouden zich er zeker van moeten voelen dat alles wat zij van H&M kopen, ontworpen en gemaakt is met verantwoordelijkheid voor mens en milieu”, zegt Karl-Johan Persson, de CEO van H&M. Maar een fashion collectie kan niet conscious, 'duurzaam' of 'verantwoord' zijn als de producent - H&M- kledingarbeiders nog steeds het recht op een leefbaar loon ontzegt. Schone Kleren Campagne lanceert, samen met de Europese Clean Clothes Campaigns, een parodie op de huidige H&M advertentie om de enorme kloof tussen belofte en realiteit duidelijk te maken.

H&M behaalde in 2012 een omzet van bijna 17 miljard Euro en een winst van meer dan 2 miljard Euro. Het is hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de kleding maken een leefbaar loon verdienen waarmee zij in hun basisbehoeften, zoals voedsel, kunnen voorzien. H&M is een leider in de kledingindustrie, en zou daarom voorop moeten lopen en zich moeten committeren aan een leefbaar loon.


Navigatie