Are you ready to mob?

gepubliceerd 13-03-2013 09:30, Laatste wijziging: 25-03-2013 10:09
Tot en met zaterdag organiseren we facebook fashion mobs. Want de merken die bij Tazreen inkopen moeten nu eindelijk eens over de brug komen. En daarbij kan jij ons helpen!

Drie maanden na de Tazreen brand wachten de meeste families van de 112 overleden arbeiders nog steeds op compensatie. Ook de meerderheid van de arbeiders die in de Tazreen brand gewond zijn geraakt hebben ondertussen geen vervangend inkomen en kunnen maar net overleven. Tot nu toe hebben de merken die bij Tazreen inkochten maar een schijntje betaalt van wat een eerlijke compensatie zou zijn.

Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Binnen een maand na een brand in de Smart Export fabriek, waar acht arbeiders bij omkwamen, zijn twee van de merken die daar inkochten in onderhandeling met de vakbonden een eerlijke compensatie overeen gekomen. Inditex en New Look baseerden de overeenkomst op internationale standaarden en bestaande goede voorbeelden. Elke familie kreeg minimaal 10.230 euro. Dit laat zien dat het wél kan.

Laat de Tazreen inkopers – C&A, Walmart, Disney, Dickies en Li&Fung - nu weten dat zij het Smart Export voorbeeld moeten volgen!

Vorige week, na een gesprek met de Schone Kleren Campagne, committeerde C&A zich aan de afspraak met lokale vakbonden die de Tazreen slachtoffers steunen.

 

Jij kan helpen de druk op te voeren

Om te zorgen dat de vakbonden en merken een volledige en eerlijke compensatieregeling overeenkomen.
En de merken de  Bangladesh Fire and Building Safety Agreement ondertekenen.

Stuur een email naar de Tazreen inkopers.

Doe mee met de facebook fashion mob; elke dag tot en met zaterdag een nieuwe fashion mob.

Op 26 Februari berichtte C&A over het compensatievoorstel dat zij beschikbaar hebben gesteld voor de Tazreen slachtoffers. Het voorstel omvat een financiele bijdrage aan de gewonde arbeiders (inkomstenderving en medische kosten), 100.000 taka (1200 dollar) voor de nabestaanden van de overledenen en een een maandelijkse bijdrage voor de kinderen van de overledenen totdat zij 18 jaar zijn.

Hoewel C&A's voorstel is bedoeld voor verschillende groepen arbeiders, is het voorgestelde compensatiepakket niet tot stand gekomen in onderhandeling met lokale vakbonden, en volgt het niet bestaande best practices in Bangladesh.

Het bedrag dat C&A aan de nabestaanden biedt, 1200 dollar, is veel te weinig. Dat is slechts 4% van wat er totaal nodig is, en is minder dan 10% van de bijdrage die van de merken wordt verwacht. Kortom, het compensatiepakket van C&A is veel te mager. Behalve Li& Fung, die ook een zeer minimale compensatie betaalde aan enkele slachtoffers, hebben de andere inkopers bij Tazreen helemaal geen compensatie betaald. En daar moet nu verandering in komen.

Nu C&A zich heeft gecommitteerd aan een afspraak met de lokale vakbonden, roept de Schone kleren Campagne C&A en de andere Tazreen merken op te onderhandelen over een volledig en eerlijke compensatieregeling dat is gebaseerd op inkomstenderving, gelden schade, medische zorg en onderwijs voor de wezen.

Navigatie