'Conscious collectie' H&M laat kledingarbeiders unconscious achter

gepubliceerd 24-03-2013 23:00, Laatste wijziging: 06-05-2014 15:31
Persbericht - Spoof advertentie Schone Kleren Campagne richt zich op armoede lonen H&M

Amsterdam – Schone Kleren Campagne en de Europese Clean Clothes Campaigns lanceren een spoof campagne genaamd 'Unconscious Collapses'. De campagne haakt aan bij H&Ms lancering van de nieuwe 'Conscious Collectie', en bekritiseert de arbeidsomstandigheden in Aziatische kledingfabrieken. Alleen al in Cambodja zijn sinds 2011 meer dan 2900 kledingarbeiders flauwgevallen, een paar honderd van hen werkte bij H&M toeleveranciers.

H&M is, samen met Gap, Levis and Zara, één van de grootste inkopers van de Cambodjaanse kledingindustrie. Door hun lage loon en daardoor hun tekort aan calorieën zijn veel arbeiders in fabrieken die aan H&M leveren continu ondervoed.

Vorige week waren er loononderhandelingen in Cambodja. Inzet van de lokale vakbonden was een verhoging van 89 US dollar, naar 150 dollar per maand. Maar op 21 maart kondigde het ministerie van Sociale Zaken aan dat het nieuwe minimum loon 75 dollar per maand wordt. Deze gaat per 1 mei in. Volgens de Asia Floor Wage Alliantie heeft een Cambodjaanse arbeider en haar gezin 274 dollar per maand nodig om in basisbehoeften te kunnen voorzien. Dat is bijna 4 keer zoveel als het nieuwe minimum loon.

Niki de Koning, van Schone Kleren Campagne zegt, “H&M claimt dat hun kleding gemaakt wordt met respect voor mens en milieu, maar honderden overwerkte en ondervoede vrouwen vallen flauw terwijl ze kleding naaien voor H&M. Een kledingcollectie kan niet 'conscious' of duurzaam zijn als het kledingmerk de kledingarbeiders het recht op een leefbaar loon ontzegt.  

H&M behaalde in 2012 een omzet van bijna 17 biljoen Euro en een winst van meer dan 2 biljoen Euro. Het is hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de kleding maken een leefbaar loon verdienen waarmee zij in hun basisbehoeften, zoals voedsel, kunnen voorzien. H&M kan als leider in de kledingindustrie een verandering in de industrie bewerkstelligen door zich te committeren aan een leefbaar loon.

Schone Kleren Campagne  roept iedereen op om samen druk uit te oefenen op H&M en andere kledingmerken totdat zij een leefbaar loon gaan uitbetalen. Dit kan door de petitie te ondertekenen.

Navigatie