Winkelketen Tchibo zet handtekening onder baanbrekend brandveiligheidsprogramma

gepubliceerd 21-09-2012 07:45, Laatste wijziging: 22-11-2012 10:19
Het Duitse bedrijf Tchibo gaat in samenwerking met internationale en Bengaalse maatschappelijke organisaties en vakbonden een ambitieus brand- en bouwveiligheidsprogramma uitvoeren in Bengaalse fabrieken.
Winkelketen Tchibo zet handtekening onder baanbrekend brandveiligheidsprogramma

Ingestorte kledingfabriek Spectrum

Tchibo is het tweede bedrijf dat zijn handtekening zet onder dit programma, in navolging van PVH (eigenaar van onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger).

Sinds 2006 zijn er in Bangladesh meer dan 600 kledingarbeiders omgekomen door de gebrekkige veiligheid in fabrieksgebouwen.

Jyrki Raina, algemeen secretaris van de IndustriALL Global Union is opgetogen: “De kledingindustrie is berucht om gevaren voor arbeiders. Dit programma bestaat uit duidelijke maatregelen die een positieve invloed zullen hebben op de veiligheid van kledingarbeiders in Bangladesh. Tchibo en PVH hebben het voortouw genomen, nu is het de beurt aan andere merken."

Tchibo laat zich ook positief uit over het programma: “Wij nemen brandrisico's zeer serieus en zien de noodzaak om onze krachten te bundelen met andere organisaties, zodat we gezamenlijk een sectorbrede verandering in Bangladesh kunnen bereiken. We kijken ernaar uit om samen te werken met vakbonden, arbeidsrechtengroepen, andere merken, Bengaalse werkgevers en de overheid. We denken dat dit programma de potentie heeft om echt een verschil te maken en een ijkpunt te worden voor andere Aziatische productielanden.”

Duizenden arbeiders zijn wereldwijd het slachtoffer van branden in kledingfabrieken, zoals de meer dan 300 mensen die recentelijk omkwamen bij twee fabrieksbranden in Pakistan. Sinds het instorten van de Spectrum fabriek in 2005, waarbij 64 arbeiders de dood vonden, voert de Schone Kleren Campagne actie om de veiligheid in Bengaalse kledingfabrieken te verbeteren.

Het brandveiligheidsprogramma bestaat uit onafhankelijke inspecties, trainingen over arbeidsrechten, het openbaar maken van productielocaties en een langverwachte herziening van de veiligheidsnormen. De ondertekenenaars van dit programma, inclusief de Schone Kleren Campagne, roepen andere bedrijven op zich aan te sluiten bij dit initiatief zodat het programma snel kan worden ingevoerd.

Navigatie