Merken tekenen een nieuw veiligheidsprogramma voor de kledingindustrie!
Het nieuwe Internationale Akkoord over Gezondheid en Veiligheid in de kleding- en textielindustrie is een juridisch bindende overeenkomst, die vakbonden en bedrijven zijn overeengekomen om de veiligheid van fabrieken te verbeteren. 60 merken hebben tot nu toe een handtekening gezet onder het nieuwe Akkoord. Schone Kleren Campagne roept alle merken op om de nieuwe overeenkomst te tekenen.
In 2013 stortte het Rana Plaza gebouw in met tenminste 1.138 doden en duizenden gewonden als gevolg. Vlak daarna beloofden merken de veiligheid van fabrieken te verbeteren, en kwam het Bangladesh Veiligheidsakkoord tot stand. Dit Akkoord werd een aantal keer verlengd. Vorig jaar werd het programma uitgebreid naar Pakistan.
Op 6 november 2023 kwamen vakbonden en merken een nieuw Internationaal Akkoord voor Gezondheid en Veiligheid in de Kleding- en Textielindustrie (Internationaal Akkoord) overeen. Dit huidige Akkoord bouwt voort op de voorgaande programma’s in Bangladesh en Pakistan, en zal worden uitgebreid naar andere landen. Helaas zijn in veel landen onveilige fabrieken en onveilige werkomstandigheden in de kledingindustrie nog alledaags, met slachtoffers en doden als gevolg.
Merken die het Internationaal Akkoord hebben getekend, zijn verplicht voor ten minste één van deze programma’s te tekenen. Schone Kleren Campagne spoort merken aan te tekenen voor programma’s in álle landen waar zij hun producten laten maken.
Het Akkoord model heeft het aantal incidenten in Bangladesh drastisch verminderd, en maakt op dit moment een écht verschil voor de kledingarbeiders in Pakistan. Daarom is het belangrijk dat alle merken dit nieuwe Akkoord tekenen. Maar door de jaren heen hebben verschillende merken geweigerd zich hieraan te binden.
Door te weigeren het Akkoord te tekenen, ontzeggen merken hun werknemers de toegang tot het trainingsprogramma en klachtenmechanisme van het Akkoord, en zullen zij blijven vertrouwen op gebrekkige social audits in plaats van op onafhankelijke en competente inspecties en verbeterprogramma’s van het Akkoord.
“Merken die een aanzienlijke productie hebben in zowel Bangladesh als Pakistan en die consequent hebben geweigerd het Akkoord te ondertekenen, zijn onder meer Levi’s, IKEA, Amazon, Walmart, Decathlon en ASDA. Arbeiders riskeren hun leven met het maken van onze kleding zolang merken weigeren het Akkoord te ondertekenen”, zegt Christa de Bruin, Urgent Appeals Coördinator bij Schone Kleren Campagne.