Kabinet-Schoof is slecht nieuws voor kledingarbeiders en iedereen die opkomt voor arbeids- en mensenrechten
De Schone Kleren Campagne maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de koers van kabinet-Schoof voor kledingarbeiders wereldwijd, en iedereen die zich inzet om arbeids- en mensenrechten te beschermen en te strijden voor een rechtvaardigere wereld.
Verkiezingstijd in 2023 stond bol van beloftes over bestaanszekerheid – hét hoofdthema in die campagne. In de praktijk blijkt die bestaanszekerheid vooral toe te nemen voor mensen wiens wieg al op een gunstige plek stond. Dit is tekenend voor de ideologie van de VVD, die al ruim een decennium leidend is in Nederlands overheidsbeleid. Liberalisering van publieke voorzieningen heeft mede geleid tot de problemen die we nu in Nederland hebben: toegenomen armoede, woningtekort en dakloosheid, lange wachtlijsten in de zorg en de dalende kwaliteit van het onderwijs. Dit kabinet lost die problemen niet op, maar wijst een zondebok aan.
Kabinet Schoof is tegen leefbare lonen
De Schone Kleren Campagne spreekt zich keer op keer uit over het belang van een leefbaar loon in de kledingindustrie – een loon waar mensen niet enkel van kunnen overleven, maar waar zij zich daadwerkelijk een waardig bestaan mee kunnen veroorloven. De op twee na rijkste persoon ter wereld, Bernard Arnault, is CEO van luxe modeconglommeraat LVMH. In Nederland is de rijkste familie van Nederland de familie Brenninkmeijer, die C&A oprichtte en via een Zwitserse holding nog steeds de aandelen in handen heeft ter waarde van zo’n €408 miljoen per persoon. Op de Quote 500 worden zij vergezeld door andere miljonairs die hun vermogen verdiend hebben met Nederlandse kledingmerken. Er gaat kortom veel geld om in deze sector, maar dat komt nog niet terecht bij degenen die de kleding daadwerkelijk maken. In zijn binnenlandbeleid laat Kabinet Schoof zien niet geinteresseerd te zijn in een eerlijke beloning voor arbeid; voor Nederlandse werknemers wordt een – op zichzelf al zeer magere – aangekondigde minimumloonsverhoging teruggedraaid. Dit terwijl verschillende belastingvoordelen worden geintroduceerd voor vermogenden.
Kabinet Schoof is tegen herverdeling
In het buitenlandbeleid toont Kabinet Schoof ook geen bereidheid om bij te dragen aan een eerlijke verdeling van de lusten en lasten van de wereldeconomie. Het vestigingsklimaat lijkt het enige klimaat waar dit kabinet waarde aan hecht. De voorheen afgesproken bijdrage van 0,7% van het Bruto Nationaal Inkomen aan ontwikkelingssamenwerking stond altijd al in schril contrast met de enorme hoeveelheid welvaart die Nederland historisch heeft vergaard met koloniale en kapitalistische uitbuiting. Maar zelfs dat kleine percentage is voor de eerste regering met de PVV nog te hoog. Het budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt substantieel verlaagd, waardoor het werk van heel veel organisaties die zich inzetten voor klimaatrechtvaardigheid, armoedebestrijding, mensenrechten en arbeidsrechten in gevaar komt.
Kabinet Schoof wil kritische geluiden smoren
De regeringspartijen zijn tevens voornemens om kritische geluiden tegen bedrijven steeds verder in te perken. In hun regeerakkoord kondigen zij aan te onderzoeken hoe het recht van organisaties om namens hun achterban rechtszaken te voeren tegen bedrijven en de overheid kan worden ingeperkt. Ook zouden zij het graag moeilijker maken voor activisten om gebruik te maken van hun demonstratierecht. Schone Kleren Campagne sloot eerder aan bij het solidariteitsprotest voor de A12-blokkade van Extinction Rebellion in reactie op het buitenproportionele optreden van het Openbaar Ministerie tegen vreedzame demonstranten. Wij onderschrijven dat het recht op protest essentieel is voor een gezonde democratie.
Samen in solidariteit tegen zondebokretoriek
Intussen bedienen de regeringspartijen zich van goedkope zondebokretoriek om de armoede onder “hardwerkende Nederlanders” in verband te brengen met de aanwezigheid van migranten, terwijl ze de aandeelhouders belonen die achter de schermen constant aansturen op hogere winsten en lagere loonkosten. Schone Kleren Campagne, met haar mondiale netwerk van meer dan 220 vakbonden, activistengroepen, arbeidsrechtenorganisaties, vrouwenrechtenorganisaties en andere ngo’s, begrijpt als geen ander het belang van bondgenootschap en solidariteit om zulke verdeel- en heerspolitiek te bestrijden. Leden in ons netwerk zetten zich in voor de rechten van migranten(arbeiders), vrouwen- en LHBTIQA+rechten en een open, democratisch debat. We roepen eenieder die zich zorgen maakt over de toekomst van ontwikkelingssamenwerking, om, samen met ons, ook voor deze thema’s in Nederland te staan.
Foto: Amine Ouadrhiri / Oxfam Novib