Een leefbaar loon is een mensenrecht, maar de meeste kledingarbeidsters verdienen nog steeds te weinig om van te leven.
Als consument moet je kunnen achterhalen hoe je kleding wordt gemaakt en onder welke omstandigheden. Dat betekent dat kledingmerken deze informatie openbaar moeten maken zodat valt na te gaan of er inderdaad sprake is van goede omstandigheden, een leefbaar loon, een veilige fabriek en of er vakbondsvrijheid is. Helaas zijn nog maar weinig merken transparant!
Na de dodelijke Rana Plaza ramp in mei 2013 zette een groot aantal internationale en nationale kledingmerken hun handtekening onder het ‘Bangladesh Fire and Safety Accord’. Inmiddels is er zelfs een Internationaal Akkoord dat moet zorgen voor structurele verbeteringen op het gebied van veiligheid in vaak levensgevaarlijke kledingfabrieken. Het is noodzaak dat merken dit veiligheidsprogramma tekenen.
Arrestaties van vakbondsleiders en kledingarbeiders, gedwongen sluiting van vakbondskantoren, massaontslag en voortdurende bedreigingen en intimidatie van vakbondsactivisten. In sommige landen is deze straffeloze onderdrukking van vakbonden en vakbondsleden door werkgevers al jaren lang aan de gang.
Geweld tegen en (seksuele) intimidatie van vrouwen (85%) van alle kledingarbeiders) zijn geen uitzonderingen.