Loon naar werken? Wat kledingmerken doen (en laten) voor leefbaar loon in de kledingindustrie.

gepubliceerd 09-06-2014 21:20, Laatste wijziging: 21-08-2014 13:35
Een leefbaar loon is een mensenrecht. Maar de meeste kledingarbeiders verdienen nog steeds een hongerloon voor hun harde werk. Kledingmerken kunnen niet volhouden dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen als de mensen die hun kleding maken geen leefbaar loon verdienen. Daarom onderzochten wij hoe vijfendertig bekende kledingmerken werken aan het verhogen van de lonen van kledingarbeiders.

De conclusie is teleurstellend. Er zijn maar weinig bedrijven die serieus aan de slag zijn gegaan met dit onderwerp. Geen een van de onderzochte bedrijven betaalt een leefbaar loon. Maar twee bedrijven – Inditex (eigenaar van o.a. Zara) en Marks & Spencer, – konden aantonen dat hun aanpak kan leiden tot hogere lonen.

Er is wel iest verbeterd. Vijf jaar geleden ontwikkelde de Asia Floor Wage Alliance een realistische berekening van een leefbaar loon. Sindsdien kan geen enkel bedrijf zich meer verschuilen achter het feit dat er geen definitie bestaat voor dit begrip. Vier bedrijven – Bestseller, G-Star, New Look en Puma – gebruiken een geloofwaardige benchmark-tool, waarbij duidelijk word op welk niveau de lonen in fabrieken liggen. Ook zijn er zeven bedrijven die de loonkosten van de kleding apart berekenen.

Maar over het algemeen gaan de veranderingen niet snel genoeg. Kledingarbeiders verzetten zich daarom steeds vaker tegen hun slechte arbeidsomstandigheden. De afgelopen maanden zijn er demonstraties geweest in Cambodja, waar honderdduizenden werknemers de straat op gingen om een nieuw minimumloon van 160 dollar per maand te eisen. Ook in Bangladesh demonstreerden duizenden mensen voor betere lonen en een veilige werkomgeving.

Al meer dan tien jaar beloven bekende merken dat ze een leefbaar loon gaan betalen, maar de feiten tonen het tegendeel aan. Kledingarbeiders kunnen niet langer wachten. Het is tijd dat de kledingindustrie niet alleen werk verschaft, maar er ook voor zorgt dat de miljoenen vrouwen en mannen die onze kleding maken fatsoenlijk worden betaald.