Kraslotencampagne (2005)

gepubliceerd 16-05-2009 12:15, Laatste wijziging: 30-08-2012 12:08
De Schone Kleren Campagne lanceerde op 18 oktober de Kraslotencampagne. We deelden gratis krasloten uit, waarmee de deelnemers het maandsalaris van een kledingarbeider konden winnen. De krassers kwamen er achter dat kledingarbeiders erg weinig betaald krijgen voor hun harde werk. Zo pleitte de Schone Kleren Campagne voor een eerlijk, leefbaar loon.

De lancering van de landelijke campagne vond plaats in kleding-outlet Batavia Stad in Lelystad. Het shoppend publiek kreeg krasloten uitgereikt waarmee ze het maandloon van een arbeider in een kledingproducerend land konden winnen: slechts € 60. De Schone Kleren Campagne wilde met de krasloten de aandacht vestigen op de veel te lage lonen in de kledingindustrie. Van elke € 100 die de consument aan een kledingstuk besteedt, gaat er gemiddeld € 0,50 naar de arbeiders in bijvoorbeeld China, Bangladesh of Indonesië. Dat is niet genoeg om de kosten van het levensonderhoud te dekken. Het betalen van een ‘leefbaar loon’ zou slechts tot een zeer geringe prijsstijging van het kledingstuk hoeven te leiden.


Op locatie werd ook de Krasshow gehouden, waarbij passanten vragen over de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie moesten beantwoorden. Wie voldoende vragen juist beantwoordde maakte kans op het dagloon van een kledingarbeider: € 3. Later op de dag bezochten we ook nog het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord.

[EMB. Film: okt. 2005, Met een Kraslot het maandloon van een kledingarbeider winnen]