Koop de HEMA / Help de HEMA (2007-2010)

gepubliceerd 12-05-2009 11:05, Laatste wijziging: 30-08-2012 12:01
Als eerste warenhuis ter wereld kreeg de HEMA in juli 2007 een kritische fanclub. Een geheel nieuwe benadering. De ‘Vrienden van de HEMA’ kopen graag bij de HEMA, maar willen wel dat de spullen in de schappen verantwoord zijn gemaakt.

In maart 2007 werd de HEMA te koop gezet.Eigenaar MAXEDA, toen ook nog eigenaar van o.a. De Bijenkorf, Hunkemoller en V&D, wilde naar schatting 1 miljard euro hebben voor de nationale lievelingswinkel. Het bedrijf was op zoek naar een koper die ervoor zou zorgen dat de eerlijke, degelijke identiteit van HEMA behouden bleef. De Schone Kleren Campagne kwam direct in actie: wie kan deze garantie beter geven dan de consument zelf? Zo blijft HEMA echt HEMA en kunnen we er samen voor zorgen dat de kleren, electronica en het speelgoed onder eerlijke omstandigheden geproduceerd wordt. Want voor de spullen in de HEMA schappen worden zonder twijfel mensen uitgebuit. Het grootwinkelbedrijf heeft nooit serieus geprobeerd om goede arbeidsomstandigheden in te voeren bij haar leveranciers. Integendeel, het is lid van een zwak systeem van bedrijfsinspectie (BSCI) terwijl veel van de artikelen in lagelonenlanden worden gemaakt.

De oproep had effect: al gauw tekende bijna 1500 enthousiaste klanten in op hun eigen stuk HEMA, in totaal goed voor €341.182. Helaas was dit niet genoeg: in juli 2007 werd HEMA verkocht aan investeringsmaatschappij Lion Capital.

Deze verkoop betekende dat er niks veranderd aan de slechte arbeidsomstandigheden van de mensen die HEMAproducten maken. Lion Capital investeert om zo veel mogelijk winst te maken, niet om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De campagne bleef daarom belangrijk. Er werden kamervragen gesteld, de Ondernemingsraad werd gevraag de verkoop tegen te houden en te pleiten voor een maatschappelijk verantwoorde overname en Lion Capital kreeg meer dan 300 brieven van bezorgde HEMA-fans.

Hierop werden de Vrienden van de HEMA in het leven geroepen. Als eerste warenhuis ter wereld kreeg de HEMA in juli 2007 een kritische fanclub. De Vrienden van de HEMA kopen graag bij de HEMA, maar willen wel dat de spullen in de schappen verantwoord zijn gemaakt. 140 HEMA-filialen kregen meer dan 1250 vrienden die jaarlijks zo'n €500.000 besteden. De vrienden droegen hun lidmaatschap uit via T-shirts, verzonden e-cards, maar bovenal: zochten zelf contact met HEMA via vragenkaarten of door hun filiaal te bezoeken en vragen te stellen over de herkomst van kleding. Met resultaat! Tijdens een gesprek in augustus 2007 zegde HEMA toe in de periode 2008-2009 te onderzoeken hoe ze de arbeidsomstandigheden bij hun leveranciers kunnen verbeteren. Hiertoe zocht het bedrijf contact met het Multi-Stakeholder Initiatief Fair Wear Foundation. Daarnaast schoof het bedrijf in 2010 aan bij een Ronde Tafel over leefbaar loon.