Groen Licht voor Schone Kleding (2006-2007)

gepubliceerd 16-05-2009 12:05, Laatste wijziging: 30-08-2012 12:06
De Schone Kleren Campagne lanceerde in december 2006 de campagne Groen Licht voor Schone Kleding. Als de openbaar vervoerssector met haar 50.000 werknemers overstapt op eerlijk gemaakte dienstkleding, is er een flinke slag gemaakt.

Verandering is mogelijk

Kledingbedrijven die zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation werken aan betere arbeidsomstandigheden bij hun kledingproductie. Brancheorganisaties, vakbonden en maatschappelijke organisaties zien er vervolgens op toe dat de kledingbedrijven op een goede manier worden gecontroleerd. Als grote opdrachtgevers zijn kunnende openbaarvervoersbedrijven in de positie om van hun kledingleveranciers het lidmaatschap van de Fair Wear Foundation te verlangen. Nederlandse gemeenten hebben inmiddels de ervaring dat kledingleveranciers hiertoe wel degelijk bereid zijn als zij hierom gevraagd worden. De kleding wordt hierdoor niet of nauwelijks duurder.

De campagne
Tijdens ‘Groen Licht voor Schone Kleding’ probeerde de Schone Kleren Campagne bedrijven in het openbaar vervoer zover te krijgen dat zij inderdaad overstappen op eerlijk gemaakte dienstkleding. Ook vroegen we het personeel in de sector werd gevraagd om bij hun werkgever aan te dringen op eerlijk gemaakte dienstkleding.