Meer transparantie van hun productieketens

Met het aansluiten van nog zeven kledingmerken bij de Transparency Pledge wordt een flinke stap in de goede richting gezet. De Bijenkorf, Essenza Home, Babyface (Euretco Fashion), L. ten Cate, O’Neill Europe, Studio Anneloes en Vanilia maken vandaag bekend de Pledge te ondertekenen.

Dit houdt in dat zij vanaf nu de fabrieken waar hun producten worden gemaakt bekendmaken op hun eigen website. Daarmee wordt het gemakkelijker om misstanden in de kledingindustrie te koppelen aan de kledingmerken die het beste in staat zijn om die problemen op te lossen. Het helpt ook om informatie tussen merken te delen, samenwerking te vergemakkelijken en invloed bij leveranciers te vergroten. De nieuwe deelnemers zijn allen lid van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel.

SKC verwelkomt de beslissing van deze merken en deze winkelketen om te kiezen voor meer transparantie, wat broodnoodzakelijk is in de vaak ondoorzichtige internationale productieketens van de kledingsector.

Al deze merken zijn aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Het Convenant speelde een grote rol bij het stimuleren van de merken om deze stap te maken. “Het is een goed teken dat steeds meer merken inzien dat de Transparency Pledge een minimale standaard is waar behoorlijke bedrijfsvoering aan moet voldoen,” zegt Bram Joanknecht van Schone Kleren Campagne. “ Deze bedrijven laten zien dat het mogelijk is om transparant te zijn zonder zich zorgen te maken over de concurrentie.”

Joanknecht legt verder uit dat het heeft geloond voor de koplopers om zich eerder voor de Pledge op te geven. “Over het algemeen zien we dat bedrijven die transparant bezig zijn ook beter presteren en een beter publieksimago hebben.”

De Transparency Pledge is in 2016 in het leven geroepen door een coalitie van vakbonden en organisaties waaronder SKC. Inclusief de nieuwkomers van vandaag staat het aantal ondertekenaars op 51 kledingmerken, waaronder grote Nederlandse merken als Zeeman, C&A en G-Star RAW.

Voor SKC geldt de Transparency Pledge als een minimale standaard waar bedrijven aan kunnen voldoen: meer is mogelijk zoals inzicht in de hoogte van de lonen die kledingarbeidsters krijgen betaald. Zie voor meer informatie onze “Update SKC/CCC-beleidsdocument over transparantie in de kledingindustrie” van oktober 2020. Wil je meer weten over hoe jouw favoriete merk het doet? Check dan FashionChecker.org

 

 

 

Deze campagne is mogelijk gemaakt met financiering van de Europese Unie. De inhoud van de campagne is de exclusieve verantwoordelijkheid van de Schone Kleren Campagne en komt niet noodzakelijk overeen met de standpunten van de Europese Unie.

Gerelateerd nieuws