Door middel van een nieuw onderzoeksrapport maakt Schone Kleren Campagne duidelijk dat H&M, Nike en Primark tijdens de COVID-19-pandemie fabrieksarbeiders in hun toeleveringsketens in Bangladesh, Cambodja en Indonesië tot economische wanhoop drijven. Uit interviews met 49 kledingarbeiders blijkt dat de door het coronavirus veroorzaakte crisis een verwoestende impact blijft hebben op de lonen, arbeidsomstandigheden en arbeidsrechten van kledingarbeiders.

Meer dan de helft van de werknemers die werden geïnterviewd voor het rapport, “Breaking Point”, geeft aan dat ze tijdens de pandemie te maken kregen met loonsverlagingen. Bijna 70% van de ondervraagden heeft periodes doorgemaakt waarin ze hun normale loon niet kregen. Al deze arbeiders leefden al vóór de pandemie van armoedelonen. Nu is het voor hen nog moeilijker geworden om de eindjes aan elkaar te knopen.

Schone Kleren Campagne (SKC) koos ervoor om drie merken te onderzoeken die het afgelopen jaar aanzienlijke winsten hebben gemaakt en die vaak verschenen op het liveblog dat schendingen in kledingfabrieken bijhoudt. “Als rapporten een algemeen overzicht van de branche geven, ontkennen merken vaak dat gemelde schendingen plaatsvinden binnen hun eigen toeleveringsketens, waarbij ze hun bedrijfsmodellen verdedigen met ongefundeerde claims”, legt Meg Lewis, auteur van Breaking Point, uit. “Hoewel dit rapport dieper ingaat op de toeleveringsketens van drie merken benadrukken we dat veel andere bedrijven soortgelijke overtredingen hebben begaan.”

Hier vind je het volledige rapport (Engelstalig).

 

 

Gerelateerd nieuws