Acht Nederlandse merken maken hun buitenlandse productielocaties openbaar
Acht Nederlandse kledingbedrijven hebben vandaag een internationale belofte ondertekend om meer openheid van zaken te geven in hun internationale toeleveringsketens door het online publiceren van hun productielocaties. Alchemist, HEMA, Kings of Indigo, Kuyichi, Marlies Dekkers, Okimono, Schijvens en WE Fashion ondertekenden de Transparency Pledge, een internationale afspraak tussen bedrijven en mensenrechtenorganisaties. De Pledge is bedoeld om de kleding-industrie transparanter te maken en misstanden in fabrieken in lagelonenlanden tegen te gaan. Eerder hadden de Nederlandse merken G-Star en Zeeman de belofte ook al ondertekend.
Schone Kleren Campagne dringt al jaren aan op meer transparantie in de kleding-industrie, zoals actuele informatie over welk merk in welke fabrieken in lagelonenlanden produceren. “Wij zijn heel blij met deze ontwikkeling, het werd hoog tijd dat ook Nederlandse kledingmerken transparant worden wat betreft hun productie-locaties,” zo zei Suzan Cornelissen in een persbericht van Schone Kleren Campagne. “Alleen wanneer productielocaties bekend zijn, kunnen we in contact treden met de kledingmerken op het moment dat er zich misstanden voordoen in fabrieken, om gezamenlijk met onze partnerorganisaties in de productielanden en de kledingmerken tot oplossingen te komen.” Cornelissen voegde er aan toe dat zij hoopt dat andere merken zich ook snel zullen aansluiten bij het initiatief.
Omdat leefbare lonen en veilige arbeidsomstandigheden voor de fabrieksarbeidsters in productielanden niet gewaarborgd zijn “is het zo belangrijk dat bedrijven die ervoor kiezen om in deze landen te produceren er ook voor zorgen dat mensenrechten en arbeidsrechten worden nageleefd,” legt Cornelissen uit. SKC dringt er op aan dat het voor westerse bedrijven wettelijk verplicht wordt om aan te tonen dat zij mensenrechten, vrijheid van vakvereniging en leefbare lonen naleven bij het produceren van kleding in deze landen. “Transparantie is daarbij een belangrijke eerste stap in de goede richting,” zegt Cornelissen.
De vandaag door de acht merken ondertekende Transparency Pledge zorgt ervoor dat kledingbedrijven veel details publiekelijk toegankelijk te maken, waardoor vakbonden, arbeidsrechten-organisaties, vrouwenorganisaties en mensenrechtenactivisten ter plaatse toegang krijgen tot informatie over welk merk in welke fabrieken produceert. “Daarmee wordt het melden en oplossen van eventuele misstanden een stuk gemakkelijker. De ervaring leert dat eventuele problemen dan sneller worden opgelost,” aldus Cornelissen.
De Transparency Pledge werd in 2017 in het leven geroepen door Schone Kleren Campagne en acht andere internationale vakfederaties en mensenrechtenorganisaties.
Voor het volledige SKC-persbericht over dit nieuws, klink hier.
Foto: Dirk Hol