Levi’s tekent Internationaal Akkoord voor veiligheid in Pakistaanse fabrieken
Na jaren druk opvoeren, heeft Levi’s het Internationaal Akkoord voor Gezondheid en Veiligheid in de kleding- en textielindustrie in Pakistan getekend. Deze bindende overeenkomst moet ervoor zorgen dat de textielarbeiders die in Pakistan jeans maken voor Levi’s eindelijk onder veilige omstandigheden kunnen werken en niet meer bang hoeven te zijn voor hun leven.
Het Clean Clothes Campaign-netwerk is blij met de handtekening van Levi’s en dankbaar voor alle vakbonden, activisten en campagnevoerders die met ons hebben samengewerkt om dit mogelijk te maken. Tegelijkertijd blijven we ons ervoor inzetten dat Levi’s zich ook snel committeert aan de veiligheid van arbeiders in Bangladesh.
Internationaal Akkoord: een bindende overeenkomst
Het Internationaal Akkoord is een bindende overeenkomst tussen merken en vakbonden. De eerste versie van het akkoord werd in het leven geroepen na de dodelijke instorting van de Rana Plaza-fabriek in Bangladesh in 2013. Het veiligheidsprogramma zorgt ervoor dat de fabrieken waar merken die het Internationaal Akkoord hebben ondertekend kleding produceren worden geïnspecteerd en dat veiligheidsrisico’s worden verholpen. Het Internationaal Akkoord is er sinds 2023 ook voor Pakistan en het doel is dat het programma de komende jaren in meer landen wordt uitgerold. De onafhankelijke inspecties, het klachtenmechanisme en de trainingen van het veiligheidsprogramma zorgen ervoor dat fabrieken veilige werkplekken worden.
Resultaat van jarenlang campagne voeren
Levi’s is al jaren het doelwit van campagnes door zowel vakbonden in Bangladesh en Pakistan als vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties wereldwijd. Een incident in 2022 waarbij vier arbeiders om het leven kwamen in een fabriek waar het merk produceert, bewees dat de eigen systemen waarmee Levi’s de situatie in fabrieken monitorde, niet goed werkten en dat onveilige situaties werden genegeerd.
Verschillende rapporten en publieke oproepen van Clean Clothes Campaign hebben blootgelegd hoe het merk meelifte op de inspanningen van andere merken, maar zelf geen verantwoordelijkheid nam richting de arbeiders in hun keten. Acties in en voor winkels, online en offline campagnes en een petitie met bijna 70 duizend handtekeningen bleven Levi’s er de afgelopen jaren aan herinneren hoe belangrijk het is om het Internationaal Akkoord te tekenen en veilige fabrieken te garanderen voor hun arbeiders.
Het duurt meestal jaren van campagne voeren om merken zo ver te krijgen dat ze het akkoord ondertekenen. Schone Kleren Campagne zet zich hier onophoudelijk voor in. Wil jij dit werk ondersteunen? Doneer hier.
Dodelijke explosie
Op maandag 14 oktober 2024 overleed een arbeider in een van de fabrieken waar Levi’s produceert in Pakistan na een dodelijke explosie. Vier andere arbeiders raakten gewond. Het incident laat zien hoe belangrijk het is dat grote merken zoals Levi’s dit veiligheidsprogramma tekenen.
De textielindustrie in Pakistan staat bekend als gevaarlijk en het Pakistaanse veiligheidsprogramma van het Internationaal Akkoord kan alleen alle arbeiders beschermen als alle grote merken die in Pakistan produceren tekenen. Veel grote merken blijven dit weigeren, waaronder Nike, Amazon, Decathlon en IKEA. We blijven doorgaan met het pushen van deze bedrijven tot ook zij het Internationaal Akkoord ondertekenen.
Zehra Khan, algemeen secretaris van de Home-Based Women Workers Federation in Pakistan: ‘We zijn blij dat Levi’s eindelijk heeft geluisterd naar iedereen die de afgelopen jaren actie heeft gevoerd. Maar onze gedachten zijn ook bij alle arbeiders die zijn overleden, gewond zijn geraakt of elke dag bang naar hun werk gingen terwijl Levi’s bleef weigeren om zich bij het Akkoord aan te sluiten. Andere merken zouden moeten leren van incidenten zoals de explosie van vorige week. Er is geen tijd om te verliezen, teken het Akkoord nu!’
‘Het Internationaal Akkoord beschermt ook het recht van werknemers op vrijheid van vereniging met betrekking tot gezondheid en veiligheid. Daardoor kunnen werknemers zich uitspreken over veiligheidsrisico’s, zonder dat ze bang hoeven te zijn voor de gevolgen daarvan’, zegt Edgar Romney. Hij is secretaris-penningmeester van Workers United-SEIU, een vakbond die Levi’s-werknemers vertegenwoordigt en die de afgelopen jaren samen met de netwerkorganisaties van Clean Clothes Campaign intensief campagne heeft gevoerd om het merk deze overeenkomst te laten ondertekenen. ‘We zijn blij dat Levi’s met het ondertekenen van het veiligheidsprogramma in Pakistan toewijding toont om de fabrieken waar ze in Pakistan produceren veilig te maken. Daarnaast dringen we er op aan dat ze hetzelfde doen in Bangladesh.’
Nirapon initiatief
Eerder sloot Levi’s zich aan bij het Nirapon initiatief. Nirapon is een hotline voor werknemers in Bangladesh. Het initiatief is opgezet door merken die niet bereid zijn om het Internationaal Akkoord te tekenen omdat dit een bindend karakter heeft en vakbonden een sterke positie hebben. Bij het Nirapon initiatief wordt aan zowel het bindende karakter als vakbondsvrijheid geen waarde gehecht. Christie Miedema, campagnecoördinator bij Clean Clothes Campaign: ‘Arbeiders en activisten zijn blij dat Levi’s nu het Pakistaanse programma van het Internationaal Akkoord heeft ondertekend. We hopen dat het merk op korte termijn ook het programma voor Bangladesh ondertekent en het ondoorzichtige door de industrie geleide Nirapon-initiatief achter zich laat.’
Foto: Kristof Vadino