SKC-neptijdschrift laat zien hoe topbijeenkomst modemerken had kunnen zijn
Het is tijd voor de jaarlijkse bijeenkomst van de mode-industrie, en dan vooral al die merken die graag willen doorgaan voor “duurzaam”: zij komen bijeen in Denemarken voor de Copenhagen Fashion Summit, of CFS+. Die ‘plus’ die moet staan voor de duurzaamheid en de diversiteit van mensen en stemmen die verenigd zijn op de conferentie: mode-ontwerpers, CEO’s, sustainability managers, branche-organisaties – zo’n beetje iedereen behalve de mensen die de meerderheid van de industrie vormen: de arbeidsters.
Door de coronapandemie zit de industrie in het zwaarste weer sinds decennia en de arbeidsters betalen de hoogste prijs, maar op deze zelfbenoemde “duurzaamheids-top” zijn die arbeidsters of hun vakbonden nergens te bespeuren. In plaats daarvan mogen vertegenwoordigers van merken als Nike, Bestseller en H&M hun gelikte verhalen afsteken over hoe de industrie hervormd moet worden. Nota bene zijn het juist deze merken die tientallen jaren lang hun winsten maximaliseerden door fabrieken in lagelonenlanden zoveel mogelijk af te knijpen en nu ook weer de verarmde arbeiders laten opdraaien voor de grootste kosten van de huidige crisis.
Met een glossy folder, gemaakt door SKC en de internationale Clean Clothes Campaign-beweging, laten we vandaag zien hoe CFS+ er ook uit had kunnen zien, wie er ook hadden kunnen spreken, en wat zoal onderwerpen zouden zijn geweest die zíj hadden willen aankaarten.
Download hier de CFS+actie-flyer
“We waren geschokt toen we erachter kwamen hoe merken zich gedroegen aan het begin van de pandemie: bestellingen annuleren, waarvan sommige al klaar waren, en weigerden ervoor te betalen. H&M heeft zich ertoe verbonden alle bestellingen te betalen. Het is echter verre van voldoende om voor die bestellingen te betalen. We ontvangen nog steeds meldingen van schendingen van rechten van kledingarbeisters over de hele wereld. Merken waaronder H&M tonen absoluut geen blijk van solidariteit met de arbeiders die het mogelijk hebben gemaakt dat zij jarenlang forse winsten maakten. In feite is het tegenovergestelde waar. Er is geen aarzeling om de ernstigste gevolgen van de crisis door te drukken naar de arbeiders aan de onderkant van de toeleveringsketen, terwijl mensen als [H&M CEO] Helena Helmersson op modetoppen ronddobberen.”
Ineke Zeldenrust, internationaal coördinator bij Clean Clothes Campaign.
Laat de CFS+ horen wat je ervan vindt!
#CFSplus #PayYourWorkers #CFS2020
of kijk op onze internationale actie-pagina: https://cleanclothes.org/campaigns/covid-19/take-action