Mensenrechtenorganisaties en vakbonden wereldwijd, verenigd in de internationale Schone Kleren Campagne (SKC), dringen er bij kledingbedrijven op aan om zich publiekelijk uit te spreken dat alle kleding-, textiel-, schoenen- en logistieke werknemers in hun toeleveringsketens hun salarissen behouden ondanks de crisis. De organisaties eisen dat arbeiders die aan het begin van de COVID-19-crisis aan het werk waren, hun wettelijk verplichte of reguliere loon zullen ontvangen, inclusief achterstallige betaling of eventuele ontslagvergoeding. Daarnaast dringt SKC er bij bedrijven op aan om er voor te zorgen dat bij toekomstige bestellingen een extra bedrag wordt uitbetaald in een garantiefonds dat wordt opgezet om de sociale zekerheid voor werknemers te vergroten.

De organisaties in het netwerk van SKC zullen rechtstreeks contact opnemen met kledingbedrijven met deze eisen, evenals via een aanstaande campagne.

Bedrijven kunnen zich verbinden zich tot de belofte door de volgende verklaring te publiceren:

[Kledingbedrijf X] verzekert hierbij publiekelijk dat alle kleding-, textiel-, schoenen- en logistieke werknemers in onze toeleveringsketen die aan het begin van de Covid-19-crisis werkten, ongeacht hun contractstatus, hun wettelijk verplichte of reguliere betaling zullen krijgen lonen en uitkeringen, afhankelijk van welke hoger is. Dit omvat loonachterstanden (achterstallige betalingen) en, indien van toepassing, onderhandelde ontslagvergoedingen.

We zullen voldoende middelen bijdragen om ervoor te zorgen dat, in combinatie met andere steun die door werkgevers, lokale overheden en internationale instellingen aan werknemers wordt verleend, werknemers een inkomen hebben dat gelijk is aan wat ze vóór de crisis ontvingen. Door dit te doen bieden we onmiddellijk hoognodige steun aan werknemers en handelen we naar onze vastgelegde verantwoordelijkheid om negatieve gevolgen voor de mensenrechten in onze toeleveringsketens te voorkomen en te verminderen, en om te voorzien in of samen te werken aan het herstellen van schade.

In de toekomst zullen we sterkere sociale bescherming voor werknemers ondersteunen door een prijspremie toe te passen op toekomstige bestellingen. Die premies worden gestort in een garantiefonds dat is gereserveerd voor ontslagvergoedingen en openstaande lonen in gevallen waarin werkgevers in onze toeleveringsketen insolvent zijn geworden of anderszins werkrelaties met werknemers hebben beëindigd. Wij garanderen deze maatregelen door ondertekening van een afdwingbare overeenkomst met de relevante kledingvakbonden, in overeenstemming met ILO-aanbeveling 202, Verdrag 95 en Verdrag 76.

 

Achtergrond

Kledingarbeidsters behoren tot de economisch meest kwetsbaren in de COVID-19-crisis als gevolg van structurele ongelijkheden in de wereldwijde toeleveringsketens. Vanaf het begin van deze pandemie, toen de aanvoer van grondstoffen uit China opdroogde, hebben kledingarbeiders economisch geleden, waarbij arbeiders in Azië te maken kregen met fabriekssluitingen en niet-betaling van lonen en ontslagvergoedingen. Sinds maart, toen in veel westerse landen lock-downs begonnen om het virus te bedwingen, zijn miljoenen kledingarbeidsters in productielanden ontslagen. Velen kregen hun loon niet betaald. Anderen zagen zich gedwongen om onder onveilige omstandigheden te blijven werken,. Hongerlonen zijn in deze bedrijfstak endemisch en voor kledingarbeiders betekent te laat betaald worden dat ze onvoldoende geld hebben om voedsel te kopen.

Door het annuleren van bestellingen, het uitstellen van nieuwe bestellingen of het afdwingen van kortingen op al-geproduceerde goederen, hebben kledingbedrijven een situatie gecreëerd waarin fabrieken werknemers niet of niet op tijd kunnen betalen. Na recente publieke verontwaardiging hebben een aantal bedrijven toegezegd alle bestellingen te betalen die vóór de pandemie waren geplaatst. Maar dat is niet voldoende.

Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om de schendingen van de mensenrechten in hun toeleveringsketens te voorkomen, te verminderen en te verhelpen. Door ervoor te zorgen dat werknemers hun verschuldigde loon ontvangen, voldoen bedrijven aan een deel van deze verplichtingen, waaronder het waarborgen van niet-discriminerende behandeling van werknemers, sociale voorzieningen en veilige arbeidsomstandigheden die werknemers niet blootstellen aan infecties of andere gezondheidsrisico’s.

Kledingbedrijven profiteren al decennia van lage loonarbeid – die doorgaans slechts een derde van een leefbaar loon bedraagt ​​- in landen met weinig sociale bescherming en lakse arbeidswetgeving. Hierdoor konden ze winsten opbouwen die de diepe zakken van eigenaren en aandeelhouders van miljardairs bedekten. Door bewust het risico te nemen om winst te maken op het ultieme goedkope systeem dat de invoering van mechanismen voor sociale bescherming niet mogelijk maakte of werknemers niet genoeg betaalde om te sparen, moeten deze bedrijven nu de gevolgen onder ogen zien en werknemers betalen wat ze verschuldigd zijn.

Vakbonden in meerdere landen in Azië hebben een gekwantificeerde ‘Supply-Chain Relief Contribution’ (SRC) geëist, die door merken moet worden betaald aan werknemers in hun toeleveringsketens. Bovendien hebben bedrijven, internationale vakbondsfederaties en de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) een oproep tot kledingindustrie gelanceerd om fondsen te werven via internationale financiële instellingen en regeringen in westerse landen. De vandaag gelanceerde campagne om bedrijven te vragen om een publieke loonbelofte te doen gaat voort op deze initiatieven en is bedoeld om de kloof te dichten tussen de fondsen die via deze bestaande programma’s worden opgehaald en het loonbedrag dat verschuldigd is aan werknemers in de toeleveringsketens.

Gerelateerd nieuws
22 maart 2023
Succes in Kroatische urgent-appeal zaak
Na 18 maanden strijden, campagnes, vele vergaderingen, persconferenties en protesten, hebben de arbeiders van de Kroatische fabriek Orljava eindelijk hun gelijk gehaald. De fabriek ging…
8 maart 2022
Nike: high time to #PayYourWorkers!
Op Internationale Vrouwendag start de PayYourWorkers / Respect Labour Rights-campagne een actie om Nike verantwoordelijkheid te laten nemen voor de kledingarbeiders van de Violet kledingfabriek…