Meer weten over wat er allemaal misgaat in onze consumptiemaatschappij en wat de gevolgen daarvan zijn op kledingarbeiders wereldwijd? Check een van deze documentaires over de kledingindustrie. De kledingindustrie zit zo complex in elkaar, dat er altijd iets te leren is. Misschien niet het meest positieve onderwerp om mee bezig te zijn, maar wel zo belangrijk. Daarnaast is het delen van kennis misschien wel dé manier om mensen in je omgeving ook bewust te maken van dat het anders kan.

Bij Schone Kleren Campagne geloven we dat het anders kan én moet en dat we daar als consument invloed op kunnen uitoefenen. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer impact we kunnen hebben! Organiseer bijvoorbeeld eens een kledingruil en kijk vooraf samen naar een van deze documentaires.

Elk jaar consumeren we meer en wordt er nog meer geproduceerd. Er is een flinke keerzijde aan deze koopdrang. In de Netflix-documentaire The Shopping Conspiracy wordt je meegenomen in de verborgen tactieken van grote merken en bedrijven die consumenten psychologisch beïnvloeden om steeds meer te kopen. Elk trucje wordt gebruikt om te verbergen wat er écht aan de hand is en wat de impact van onze koopdrang is op de wereld.

2. Made in Bangladesh: het verhaal van kinderarbeiders in Fast Fashion

Deze korte Italiaanse docu vertelt het verdrietige verhaal van kinderarbeiders in sweatshops in Bangladesh. Hoe ze hun dromen moeten laten varen om een klein beetje geld te verdienen in een onveilige omgeving waar ze worden uitgebuit. Tip: zet de audiotrack op Engels of zet ondertiteling aan.

3. Textile Mountain

Kleren die we niet meer willen hebben, verkopen we vaak door of ruilen we. Dat gaat steeds makkelijker. Maar misschien heb je ook weleens oude kleding gedoneerd aan een liefdadigheidswinkel of kledinginzamelbank. Wat gebeurt daar eigenlijk mee? De film Textile Mountain volgt de reis van onze ongewenste kledingstukken uit recyclingbakken in Europa naar stortplaatsen en waterwegen in het Zuiden. De film roept ons op om na te denken over hoe we omgaan met kleding die we niet meer dragen.

4. The True Cost

Misschien wel een van de bekendste documentaires over de kledingindustrie en alles wat er mis gaat. The True Cost gaat over de kleding die we dragen, de mensen die onze kleding maken en de impact van onze kleding op de wereld. Na het kijken van deze documentaire kan het niet anders dan dat je kijk op mode verandert.

Gerelateerd nieuws