Pop-up sweatshop Den Haag: de successen

gepubliceerd 12-06-2017 09:50, Laatste wijziging: 12-06-2017 10:55
Hard werken, lange dagen en lage lonen. Om misstanden in de kledingindustrie zichtbaar te maken openden Schone Kleren Campagne en Mama Cash in mei 2017 een pop-up sweatshop midden in de grootste winkelstraat van Den Haag. Een week lang namen vrijwilligers, politici en bekende Nederlanders plaats achter naaimachines en werd het winkelend publiek geinformeerd.

En wat een aandacht! Veel vrijwilligers deelden hun verhalen op social media. Onder de vrijwilligers bevonden zich een aantal 'bijzondere kledingarbeiders’ zoals bloggers (o.a. de Groene Meisjes, Holistik), BN’ers (Angela Groothuizen, Froukje Jansen) en politici (Agnes Jongerius, Esther Ouwehand). De ervaring achter de naaimachine maakte zoveel indruk dat zij deze deelden met hun achterban. Ook op afstand werd de actie gesteund. Zo beloofde Albert Verlinde tijdens RTL live om in winkels vragen te stellen over de arbeidsomstandigheden waaronder zijn kleding wordt geproduceerd. Ook de media heeft onze ludieke actie opgemerkt. Zo brachten onder andere Koffietijd en Metro een bezoek.

Hugo Boss maakt productielocaties openbaar dankzij petitie

Tijdens de actie konden voorbijgangers een petitie tekenen voor meer transparantie in de kledingindustrie. Vaak weet je als consument namelijk niet in welke fabriek of onder welke omstandigheden je kleding wordt gemaakt. Als onderdeel van een internationale actie verzamelde Schone Kleren Campagne handtekeningen die zullen worden onverhandigd aan vijf grote internationale merken. Inmiddels heeft Hugo Boss naar aanleiding van de actie al aangegeven haar productielocaties openbaar te maken. Nu moeten we ervoor zorgen dat de andere merken zullen volgen. Nog niet getekend? Doe dat dan hier.

Women Power Fashion

De pop-up sweatshop is een onderdeel van de tweejarige campagne Women Power Fashion. Dit is ontstaan uit een samenwerking tussen Schone Kleren Campagne en Mama Cash en wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij. Samen vragen we aandacht voor de slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders – waarvan ruim 80% vrouw – in de kledingindustrie. Vorig jaar zijn er voor Women Power Fashion twee pop-up stores geopend in Amsterdam en Groningen.

 

 

Anderen over de sweatshop: