Primark: wegwerpkleren voor bodemprijzen

gepubliceerd 14-01-2015 13:30, Laatste wijziging: 04-02-2015 09:08
Primark opent steeds meer winkels in Nederland en wordt daarmee steeds populairder. Je kunt er voor een schijntje volgens de laatste mode een hele garderobe samenstellen. Tegelijkertijd geeft het merk hoog op over haar ethische standaarden. Ideaal om flink los te gaan met winkelen lijkt het, maar wat betekent de fast fashion van Primark nou echt voor de mensen achter het merk?
Primark: wegwerpkleren voor bodemprijzen

Foto: Freya Schmidt via Flickr

In 2008 al bracht de BBC een flink aantal weeffouten aan het licht. Hieruit bleek dat Primark's kledingarbeiders per maand nauwelijks 50 euro verdienen. Dat is slechts een fractie van wat wij uitgeven aan kleding. Ook werd er kinderarbeid geconstateerd bij één van de producenten in India. In 2012 en 2014 ontdekten onderzoeksorganisatie SOMO en Landelijke India Werkgroep uitbuiting van Indiase tienermeisjes in textielbedrijven die voor Primark werken. En dan was er ook nog de mediarel over hulpkreten op kledinglabels.

Slechtste leerling in de klas?

Toch doet Primark het zeker niet veel slechter dan bijvoorbeeld H&M, Zara, C&A en andere kampioenen van de fast fashion. Het bedrijf scoort zelfs best hoog op andere fronten. Primark was een van de eerste merken die flinke compensatie betaalde aan de slachtoffers en nabestaanden van rampfabriek Rana Plaza waar kleding van Primark gemaakt werd. Nadat de fabriek instortte tekende het merk het Bangladesh Veiligheidsakkoord om toekomstige instortingen en branden in kledingfabrieken te voorkomen. Ook heeft het een aantal projecten opgezet, o.a. rond vakbondsvrijheid in India. En hoewel een echte strategie nog ontbreekt, heeft het bedrijf ook al betekenisvolle stappen gezet naar hogere lonen voor arbeiders. Kijk hier voor het onderzoeksrapport dat wij hierover publiceerde.

Te mooi om waar te zijn?

Maar ondanks deze lichtpuntjes blijven wij zeer argwanend. Hoe kan een bedrijf dat kleding zo goedkoop in de rekken hangt er tegelijkertijd voor zorgen dat kledingarbeiders niet worden uitgebuit? Door te besparen op reclame, de kwaliteit van de stoffen, het hanteren van een lagere winstmarge op kleding die gecompenseerd wordt door de verkoop van grote hoeveelheden, minder goede arbeidsvoorwaarden in de distributie, en soberder ingerichte winkels zegt het merk zelf. Maar de berichten hierboven schetsen een ander beeld.

Steeds meer voor minder

Primark geeft daarnaast het slechte voorbeeld aan andere kledingmerken. Het is niet gunstig dat het merk een constante neerwaartse druk uitoefent op de prijzen in de hele sector. Het verleidt consumenten tot het kopen van veel en goedkope kleding en lijkt daarmee een aantrekkelijk alternatief om geld te besparen. Je koopt lekker veel en als de kleding stuk gaat koop je gewoon nieuwe. De kwaliteit en de duurzaamheid van het kledingstuk doen er dan niet meer toe en in feite kopen we meer van wat snel stukgaat, een niet duurzame vorm van consumptie. Uiteindelijk wordt alleen Primark hier beter van. En zelfs als binnen dit fast fashion-model Primark wel zorgt voor goede arbeidsomstandigheden is het risico erg groot dat andere merken dit juist niet doen. Wat ons betreft heeft ook Primark nog een lange weg te gaan!

Doe mee!

Primark Shoppers -  mark heybo

Poster van Loesje