Uitspraken Kahn bij Eva Jinek feitelijk onjuist

gepubliceerd 29-01-2014 14:55, Laatste wijziging: 29-01-2014 15:34
Naar aanleiding van uitspraken van Coolcat directeur Roland Kahn in de media, waaronder het interview met Eva Jinek in de uitzending van Eén op Eén op dinsdagavond 28 januari, zet de Schone Kleren Campage graag een aantal feitelijke onjuistheden recht.
Uitspraken Kahn bij Eva Jinek feitelijk onjuist

Een label in de kleding van Coolcat

"CoolCat was een van de eerste (tien) kledingbedrijven die het akkoord over veilige werkomstandigheden in Bangladesh ondertekende.”

Dit is onjuist. Coolcat was het 137e bedrijf dat het Veiligheidsakkoord ondertekende.

PVH (Tommy Hilfiger, Calvin Klein) tekende als eerste in maart 2012, na de brand in de That's It Sportswear fabriek. Als reactie op de instorting van het Rana Plaza gebouw sloten ook o.a. C&A, H&M, Zara, adidas en Mango zich aan bij het plan.

Twaalf Nederlandse bedrijven gingen Coolcat voor. G-Star, WE, V&D, Hema en Zeeman tekenden het Akkoord al in mei 2013. Kijk voor de hele lijst van ondertekenaars op de website van het Veiligheidsakkoord: http://www.bangladeshaccord.org/signatories/. Het bedrijf was hiermee het 13e Nederlandse bedrijf dat het Akkoord ondertekende. Niet bepaald een voorloper dus.

'De minister was verkeerd ingelicht door actiegroep Schone Kleren'

De uitspraken van de minister op 25 november (en daarvoor) dat Coolcat het verdrag op dat moment nog niet had getekend, waren feitelijk juist:

De Rana Plaza fabriek stortte in op 24 april 2013. Vanaf mei 2013 riep de Schone Kleren Campagne merken als Coolcat op om het Veiligheidsakkoord te ondertekenen. Kahn's reactie in mei was negatief; hij wilde niet tekenen: [http://www.nu.nl/economie/3477107/onderteken-overeenkomst-bangladesh.html].

In de uitzending van Pauw en Witteman van 25 november vertelt Kahn in debat met Ineke Zeldenrust van de Schone Kleren Campagne dat Coolcat het Akkoord op dat moment inderdaad nog niet heeft getekend http://pauwenwitteman.vara.nl/media/304905

Coolcat tekende het Veiligheidsakkoord pas op 18 december 2013. Op 25 november was de informatie op de website van Schone Kleren Campagne dus correct.

"Op dit moment heeft nog steeds het grootste deel van de Nederlandse bedrijven niet getekend", beweert hij.

Dat klopt. Hoewel een groot aantal bekende merken die de Nederlandse winkelstraten rijk is wel heeft getekend, is er helaas nog een aantal (Nederlandse) bedrijven dat deze belangrijke stap nog niet heeft gezet. En dat is wel hard nodig. De Schone Kleren Campagne ziet het tekenen van het Bangladesh Veiligheidsakkoord als nieuwe norm voor inkoop in fabrieken in Bangladesh.

Wij roepen dan ook bedrijven als Mexx, Wibra, Scapino, Bristol en Hunkemöller - en alle andere merken die in Bangladesh inkopen - op om alsnog het baanbrekende Akkoord voor veilige werkplekken in Bangladesh te ondertekenen.