Naming & shaming verbetert juist de kledingsector

gepubliceerd 27-11-2013 14:55, Laatste wijziging: 18-12-2013 14:08
De Volkskrant weet maar geen onderscheid te maken tussen twee significant verschillende campagnestrategiën. Opnieuw schreef de krant woensdag ten onrechte dat de Schone Kleren Campagne naming & shaming van bedrijven afkeurt. Dit naar aanleiding van recente uitspraken van Minister Ploumen in de media over drie Nederlandse kledingbedrijven, waaronder Coolcat, die tot op heden het Bangladesh Veiligheidsakkoord niet hebben getekend.
Naming & shaming verbetert juist de kledingsector

Het artikel in De Volkskrant

Volkskrant: Naming & shaming verbetert kledingsector!
Maar dit is niet hetzelfde als 'oproepen om te boycotten'

Een fantastisch verhaal: een campagneorganisatie die qua activisme wordt ingehaald door een minister. Dat is de strekking van een reeks artikelen in de Volkskrant van de afgelopen dagen. Eén blik op de website en/of facebookpagina van de Schone Kleren Campagne leert echter dat naming & shaming juist de core business van de organisatie is. Maar we zijn tegen een boycot van de door de minister genoemde bedrijven. Want daarmee zijn de werknemers in Bangladesh nog verder van huis.

Door naming & shaming, het met naam en toenaam benoemen van bedrijven die zich onvoldoende inzetten voor goede arbeidsomstandigheden in de productielocaties van hun kleding, oefent de Schone Kleren Campagne druk uit op kledingmerken om hun verantwoordelijkheid te nemen. Onze website staat vol met de namen van bedrijven die meer moeten doen. Maar dit is iets anders dan consumenten oproepen om bepaalde winkels te boycotten. Het AD lanceerde in deze context de term 'zwarte lijst' zonder dit belangrijke onderscheid te maken. Het werd klakkeloos overgenomen in de media, De Volkskrant voorop.

De Schone Kleren Campagne heeft geen 'zwarte lijst' van bedrijven die consumenten zouden moeten vermijden. Wij roepen consumenten op om kritische geluiden te laten horen richting de bedrijven waar ze graag hun kleren kopen. We zijn blij met de steun van ministers, campagnevoerders en klanten voor het verbeteren van arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.

Want laten we weer teruggaan naar de kern: in Bangladesh werken kledingarbeiders met de dood in de nek aan de kleding die we hier kopen. Het Veiligheidsakkoord is eindelijk een breed gedragen initiatief om dit te verbeteren. Bedrijven moeten ophouden met het wijzen naar anderen, maar zelf verantwoordelijkheid nemen. Inmiddels, zes maanden na de Rana Plaza ramp, hebben meer dan honderd internationale kledingmerken het Akkoord ondertekend. Tot op heden zitten daar maar een handvol Nederlandse merken bij: C&A, G-Star, HEMA, O'Neill, V&D, WE en Zeeman. De rest is nog steeds aan het 'nadenken'.

We blijven de bedrijven die het Akkoord nog niet hebben getekend met naam en toenaam noemen. Naast Coolcat, Wibra en Prenatal dus ook Mexx, De Bijenkorf, M&S Mode en alle andere Nederlandse kledingmerken die in Bangladesh produceren. Teken nu dat veiligheidsakkoord!

Update december 2013: ook Prenatal en de Bijenkorf tekenden het Veiligheidsakkoord.

Navigatie