Schone Kleren Campagne betreurt onnodige doden

gepubliceerd 25-04-2013 07:55, Laatste wijziging: 15-05-2013 12:34
Het Rana Plaza gebouw van acht verdiepingen huisvestte drie kledingfabrieken en een winkelcentrum. De instorting van het gebouw, woensdaogochtend 24 april, veroorzaakte 1127 doden. Rond de 1000 mensen raakten gewond.
 Schone Kleren Campagne betreurt onnodige doden

Credit: Associated Press / Reporters

Schone Kleren Campagne roept samen met vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties op tot onmiddelijke actie van de internationale kledingmerken.

Woensdag vonden lokale partners van Schone Kleren Campagne de labels van Mango en Primark tussen het puin. Ether Tex Ltd., één van de fabrieken in het Rana Plaza gebouw, produceerde voor C&A tot november 2011. C&A is ook betrokken bij de brand in de Tazreen fabriek van precies vijf maanden geleden, waarbij 112 kledingarbeiders omkwamen.

 

Monitoring bedrijfsleven faalt keihard

De omgekomen en gewonde arbeiders maakten kleding toen het gebouw, met vermoedelijk illegale extra verdiepingen, in elkaar stortte. De snelle expansie van de kledingindustrie in het Savar gebied, net buiten Dhaka, is zorgelijk. Fabieken worden op moerasland gebouwd en eigenaren houden zich niet aan reguleringen. De instorting van het Rana Plaza gebouw bewijst eens te meer dat monitoring door het bedrijfsleven de levens van arbeiders niet voldoende beschermt. Arbeidsrechtenorganisaties zeggen dat onnodig veel doden zullen blijven vallen totdat merken en regering zich commiteren aan een bindend en onafhankelijk fire and building safety programma.

“Het is ongelooflijk dat merken nog steeds weigeren om een bindende overeenkomst met vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties te tekenen om de onveilige arbeidsomstandigheden te stoppen. Ramp na ramp toont aan dat bedrijfsgecontroleerde auditsystemen keihard falen,” zegt Christa de Bruin, coördinator bij Schone Kleren Campagne.

Ze voegt toe: “Op dit moment zijn de families van de slachtoffers in rouw en is de gemeenschap in shock. Binnenkort zullen zij, en de honderden gewonden, zonder inkomen zitten. De merken die van de fabrieken afnamen moeten hun verantwoordelijkheid nemen door voor directe hulp en lange-termijn compensatie, en ervoor zorg te dragen dat deze rampen voorkomen worden.”

 

Het Bangladesh Fire and Building Safety Agreement is nodig

Om rampen zoals Rana Plaza te voorkomen roept Schone Kleren Campagne inkopers van Bangladesh op om het Bangladesh Fire and Building Safety Agreement onmiddelijk te ondertekenen. Deze overeenkomst is samen met Bengaalse en internationale vakbonden en NGO's ontwikkeld. Onderdeel hiervan zijn onafhankelijke en transparante fabrieksinspecties, verplichte doorvoering van verbeteringen bij gebreken aan de gebouwen en herziening van bestaande wetgeving en veiligheidsregulering. Het is transparant en uniek omdat het door alle stakeholders in Bangladesh en internationaal ondersteund wordt.

Vorig jaar is deze overeenkomst getekend door PVH Corp (eigenaar van Calvin Klein en Tommy Hilfiger) en de Duitse retailer Tchibo. Arbeidsrechtenorganisaties en vakbonden roepen nu de grote kledingmerken op om dit initiatief te ondertekenen. Het programma heeft het potentieel om duizenden arbeiders, die nu in onveilige fabrieken werken, te redden.

Schone Kleren Campagne voert al sinds de instorting van de Spectrum fabriek in 2005 campagne op veiligheidsissues in Bangladesh. Bij deze ramp kwamen 64 mensen om het leven.

 

Help ons die handtekeningen te verzamelen

Laat de merken weten dat ook jij wil dat er nu eindelijk serieus stappen worden genomen op fabrieksveiligheid in Bangladesh. Teken onze petitie!

Navigatie