Winst stuntsupers Aldi en Lidl door misbruik vrouwen

gepubliceerd 12-05-2009 10:55, Laatste wijziging: 18-02-2014 16:41
Over de hele wereld zijn het vooral vrouwen die boodschappen doen bij supermarkten; ze kopen producten die geteeld, geplukt en geproduceerd zijn door een voornamelijk vrouwelijke groep arbeiders.

Ook de werknemers die zorgen voor schone winkels, volle schappen en draaiende kassa’s, zijn vaker vrouwen dan mannen. Nieuw onderzoek van de Schone Kleren Kampagne laat zien dat de mensen die de kleding maken die bij stuntsupers als Aldi en Lidl te koop is voor de winst opdraaien. En een blik in de bestuurskamers toont dat het meestal mannen zijn die de bedrijfscreditcard beheren en die salarissen met zes nullen opstrijken…

Vandaag, 10 februari 2009, lanceert de Schone Kleren Kampagne een nieuw rapport - “Cashing In” - over de arbeidsomstandigheden van de mensen die Aldi en Lidl’s kleding maken. Het zijn vooral vrouwen, en ze verdienen veel te weinig loon om van te kunnen leven. In Bangladesh heb je minstens € 48 per maand nodig om te kunnen leven; bij een Aldi-leverancier wordt €13,50 betaald.
Daarom willen we dat de stuntsupermarkten Aldi en Lidl, maar ook Tesco (Engeland), Carrefour (Frankrijk) en Wal-Mart (Verenigde Staten) stappen zetten om ervoor te zorgen dat er alleen nog maar kleding wordt verkocht die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt.

Lidl heeft hier overigens een kleine, voorzichtige stap naartoe gemaakt. In 2008 is de FairGlobe-lijn geintroduceerd, met wat t-shirts en overhemden van fair trade katoen. In ons onderzoek zijn we geen fair trade katoen tegengekomen, wat gezien de geringe hoeveelheid ook wel logisch is. Op dit moment is de kleding niet in Nederlandse Lidl-winkels te koop (maar vraag er dus naar als je er bent!).

Wil je meer weten, klik dan op een van de onderwerpen hieronder. Op deze pagina kun je ook het persbericht lezen dat we hebben uitgebracht, of het hele rapport bekijken (in het Engels). Dit rapport wordt wereldwijd onder de aandacht gebracht, en in verschillende Europese landen wordt er ook campagne gevoerd – je vindt hier ook de link naar de "Better Bargain" campagne-website.

Lees meer:

1. Kleding gemaakt voor een hongerloontje
2. Vrouwen worden driedubbel getroffen
3. Dit willen we dat de stuntsupers doen
4. Dit willen we dat regeringen doen